Spaghetti Bolognese Mutton

Posted by yusmEa Labels:


Spaghetti Bolognese Mutton..nasib baik sedap. Kali ni aku buat tomato puree sendiri. Sebab xde stok tomato puree dlm almari makanan tu. Ala..senang je kot..Ade cara org rebus tomato tu lme2. Tapi ni aku tgk cara yg lagi senang. Blend je tomato. Patu, panaskan olive oil ngn bawang putih sekejap. Masukkan tomato yg dah blend td dan masak la agak lame smpai dia jadi agak likat. Jadi la tomato puree ku. Hehe..

Resepi Spaghetti Bolognese dr Mama ku

Bahan-bahan:
Spaghetti
Garlic 
Onion
Cili kisar
Tomato puree
Olive oil
Mince meat
Cendawan butang (aku letak carrot je sbb xde stok)
Serbuk basil / parsley (optional)
Sos tomato

Cara-cara:
Mula-mula masukkan olive oil dlm periuk ke frying pan ke. Masuk jgk bawang2 yg dah dicincang. Panaskan api. Goreng smpai agak garing, masukkan cili kisar. Tumis la smpai pecah minyak. Kalau tak nnt rasa cili xmasak pulak. Letak garam sikit. Ptu..masukkan mince meat. Gaul2 smpai sebati. Biar smpai dgg agak masak. Patu baru la masuk tomato puree. Kalau kering tmbah sikit air. Sikit je jgn byk..nnt kuah jd cair. Masuk gula, sos tomato sikit, serbuk basil klu ade. Biar la seketika smpai masak. Baru masuk cendawan or carrot. dah masak..tutup la api. Rebus spaghetti. Siap!

1 comments:

  1. miSz apPLe

    yUmmY..sEdapnYe..nK skEt lEy..??
    ktE pOn aD trY wT tP xlEtaK pE2..sPaGhetti & tOmaTo pUrEe jE..xcDaP sGt..nTi nK tRy wt aG lA..
    laPa la pLak tGk..hEhE ~gRrrr

Post a Comment