Bilakah Ajal Kita?

Posted by yusmEa Labels:

Arini time dok baca2 blog2 org lain, terbaca satu entry yg sgt la memberi kesan kepada diri terutama dlm bulan Ramadan ni. Mengingtkan aku psl kematian. Kita xtau bila masa kte utk dipanngil utk menghadap Ilahi. Aku nk share satu video ni..if ade sape2 yg belom pernah tgk.




Bila tgk video ni..mmg rasa insaf la sgt. Alhamdulillah pakcik tu meninggal selepas betul2 lepas solat, hari Jumaat. Mungkin sebelum solat Jumaat kot. Kita ni, xtau lagi mcm mane keadaan kita time nk diambik nyawa nnt. Saikin sebelum tidur, or waktu mlm2 aku xdpt tido, bile dah tutup lampu kn gelap. Aku kadang2 terbayang, mcm mana agaknya gelap kubur tu ek. Sekurang-kurangnya, gelap kt dunia ni, ade jugak la mne2 cahaya samar2 yg still la bole nk berusaha tgk org or bnd sekeliling kte. Tapi dlm kubur, dah la gelap, sorg2. Astaghfirullahala'zim. Dah bersedia ke aku nk hadapi semua tu?

Menang byk sgt dosa yg kte dah buat kt dunia ni termasuk la aku. Jadi, bulan ramadan ni, dikesempatan usia yg Allah masih bagi kt kte, baik la kte banyakkan buat amal. Mengaji byk2, solat, sedekah, zikir..Aku pun selalu je leka. Banyak tidur pulak time bulan puasa. Patutnya amek kesempatan yg ade dgn buat ibadat. Ni klu xdpt tidur mlm nk tgg sahur, bole pulak aku main game. Ish..ape la nk jadi.

Mari kte same2 berubah dan menuju ke jln yg lebih baik ye kwn2. Bile2 masa je nyawa kte bole diambil. Jgn dikejar sgt duniawi ni. Ape yg ade kt dunia ni xkan dpt kte bwk smpai akhirat. Amal ibadat yg penting. Seimbangkanlah kehidupan dunia dan akhirat. Byk2 bertaubat, berdoa. Semoga Allah tetapkan iman kte semua dan tunjukkan kte ke jln yg diredhaiNya.

0 comments:

Post a Comment