Poco-poco HARAM??

Posted by yusmEa Labels:

A few days ago ade terbaca post dr one of my FB member ckp yg tarian poco poco HARAM dari hukum syarak. Ermmmm... Aku ni pernah la try menari poco poco ni sorg2 kat rumah. Kira sebahagian drpd cara exercise la kn. Berpeluh gile tu!

Pengharaman ni dibuat dalam Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak sebab senaman poco poco ni dikaitkan dgn kepercayaan agama dan pemujaan roh. Tarian ni dipercayai diamalkan di Jamaica & bercirikan agama Kristian.

Tapi..tadi dgr kt IKIM.fm..Dr Mashitah maklumkan bahawa poco poco boleh dilakukan selagi tak melanggar hukum syarak.

Ermm..ape ek komen aku? Ntah la..aku rasa selagi apa yg kite buat tu xde niat lain..insya Allah xpe. Lagi pun..time buat tarian tu..bukannya ada gaya or apa2 perilaku yg mensyirikkan Allah. Niat cuma nak senaman. Tapi xtau la kan kalau ade maksud tersirat yg kite tak tau. Allah Maha Mengetahui niat dan apa yg kte buat. Hopefully...apa yg aku pikir ni tak menyimpang ke arah yg salah dr jalan Islam. Wallahua'lam..Semoga Allah sentiasa membimbing kite ke jln yg benar.

1 comments:

  1. *miss nknadya*

    a'ah mmg ada berita Mufti Perak kate poco2 haram.. masa aku gi kursus induksi umum n khusus, pnganjur slalu wat poco2 masa time riadah..ada org kata poco2 tu exercice n ada pendapat yg kata haram..undang2 kat Malaysia tak ketat lg nak haramkan poco2 tuh..

Post a Comment