Zenzai

Posted by yusmEa Labels:


Salam,

Pagi ni nak cerita sikit pasal satu makanan Jepun yg en suami perkenalkan kat aku. Haha..nampaknya aku ni memnag sangat lemah bab-bab makanan Jepun ni. Ni mcm pencuci mulut utk orang Jepun especially time fuyu (winter). Aku pun xtau sgt la sebab baru je belajar pasal this dessert. Anyways..benda ni dikenali sebagai zenzai, tapi ada jugak aku tgk dia tulis 汁粉 (shiruko). Beza dia maybe dari segi lagi cair ke xcair kot. Haha..aku agak jela. Bahan utama utk dessert ni ialah ..red bean (あん) dgn mochi. Kami jumpa bahan-bahan instant utk buat dessert ni kt supermarket. Al maklum la..hobi kami ni memang suka habiskan berjam-jam kt supermarket. Haha..belek-belek semua benda. Org belum ada komitmen lain memang la mcm tu. Da ada anak esk...xtau la mcm mana. =P

So..secara senangnya..kami panaskan paste red beans tu dlm periuk.. sambil tu bakar la mochi dalam 3 minit lebih kurang. Ataupun..sampai nampak da naik je mochi tu..ok la tu. Dah siap tu..masukkanlah mochi dalam red beans paste tadi dan makan....Rasanya..sgt sedap kot..manis je

0 comments:

Post a Comment