Interview Mengejut

Posted by yusmEa Labels:

Tengah aku lalok-lalok main game kat FB yg dah jadi rutin harian aku tadi, tiba-tiba dapat call dari no yg tak dikenali. Aku pun angkat la..Rupa-rupanya dari satu company ni. Aritu aku ada apply kat internet nak kerja dari rumah..data entry. Dia kata..nak interview on phone,bilakah masa yg sesuai. Aku pun pikir-pikir, arini jugak lagi bagus. Maka masa ditetapkan, dan aku pun mandi-mandi, get ready utk menghadapi interview tu.

Sambil-sambil tu, tgk la website company ni apa-apa yg patut. Dok praktis jugak bhs Jepun aku yg dah semakin luput dek zaman ni. Haha..maklumla dok rumah takde siapa pun nak bersembang bhs Jepun ngn aku. Lagipun,aku mmg la tersangat lemah je bhs-bhs ni.

Sampai masa yg dijanjikan, dapat la panggilan dari company tu. Dia mintak 20 minit utk sesi interview tu. Aku pun ready la pen kertas in case pape hal kan. Sambil tu, bukak telinga luas-luas nak dgr apa dia cakap. Kang lain dia cakap, lain pulak masuk otak. Sebenarnya, more kpd penerangan kot, bukanlah interview yg macam nak kerja biasa-biasa tu. Sampai satu tahap tu..tiba-tiba dia ada sebut pasal kenshu (training) dan kena byr 30000++ yen. Aik..apahal pulak kena byr ni. Tulis kat website free..Aku pun tanya la sekali lagi betul ke kena byr. Dia kata..aah. Aku pun kata..kalau kena byr..payah la sikit...Pompuan di hujung talian tu pun, cakap ok xpela kalau cmtu. Kalau ade pape nnt contact la blk. Tup! Terus letak..

Huhu..nampak sgt la tgh cuba nak menipu. Terkejut aku dia terus ltk cmtu. Kihkihkih..xpela..xde rezeki aku nk bekerja la nmpaknya. Nanti try carik lain kot-kot ada yg betul. Adehh..nak kerja senang je kat rumah. Hambik ko..Nasib baik dia bg penerangan dulu, dan nasib baik la aku ni dapat dgr dgn penuh tumpuan. Kalau x..nasib la terbang duit.

Takpela..nnt try la carik lagi kerja lain pulak. Mana la tau rezeki kat tempat lain..=)

0 comments:

Post a Comment