Coffee or Tea?

Posted by yusmEa Labels: ,



Soalan yg hampir selalu ditanya kpd sesiapa shj, di mana-mana, dan pada bila-bila masa. Tapi, tentunya terutama sekali waktu pagi kan..breakfast time. Coffee or tea? Aku, prefer tea kot. Tapi, coffee pun ok je. Haha..Ramai orang cakap tea lagi baik, coffee xberapa elok utk kesihatan. Tapi hakikatnya, dua-dua pun ada kebaikan yg tersendiri.

Macam dlm hidup kita ni la. Sampai satu saat, kita mesti kena pilih A ke B? Black or white? Macam coffee or tea. Mungkin ada pendapat akan kata, A lagi baik dari B. Ada setengah orang lagi pulak akan kata baik pilih B dari A. Tapi, sebenarnya, bagi aku mana-mana jalan yg kita pilih mesti ada kebaikan dan hikmahnya. Jadi bila kita dah buat satu keputusan tu, kita jgn la sesekali menyesal. Apa yg kita kena buat ialah lalui dan harungi jalan yg kita pilih tu dgn hati yg terbuka dan sentiasa bersedia utk sebarang cabaran.

Macam kalau kita pilih coffee...kita dah kena set mind..samada pahit or manis, kita kena la telan jugak. Walaupun rasa dia mungkin pahit..tapi cuba bau aroma dia..Best kn? Jadi..walaupun kadang-kadang apa yg kita pilih tu mcm tak berapa best di mata kita, tapi di sebaliknya mesti tersembunyi benda-benda yg baik dan bermanfaat.

Fikir positif...minum coffee or tea, dua-dua ada kebaikan. Ada penyakit yg bole diubat dgn minum coffee, ade pulak penyakit bole sembuh bila minum tea. Tapi, sebaliknya, ada jugak penyakit yg bole dtg bila kita minum kedua-dua coffee or tea tu. Jadi maknanya, mana-mana benda pun, ada pasang dan surutnya. Yg penting, mcm mana kita handle, mcm mana kita lalui semua bnd-bnd tu.

Hehe..aku terpikir benda ni sebab selalu je aku ni terpikir betul ke keputusan yg aku buat, Tapi, bila aku motivasi diri balik, alhamdulillah, aku bersyukur dgn setiap jalan yg aku dah pilih. Jadi kepada semua, jgn sesekali menyesal dgn keputusan yg kita dah buat. Kecuali jln yg kita ambik tu memang betul-betul salah dan memudaratkan la kan. Setiap benda yg terjadi ada hikmah, ada rahsia di sebaliknya. Kalau berjaya, jgn bangga diri. Kalau tewas, jgn putus asa dan jgn salahkan takdir. Muhasabah diri balik utk perkara-perkara yg dah terjadi.

If this is coffee, please bring me some tea; but if this is tea, please bring me some coffee. 
       -Abraham Lincoln- 
      

0 comments:

Post a Comment