Hachiko

Posted by yusmEa Labels: , ,

Aku br je ber"SMS" dgn along kt Msia tu. Sebenarnya nk mintak no tepon HR opis dia utk adek ipar aku. Sekali die bukak topik..tnya aku pernah tak tengok cerita Hachiko. Jawapan aku..mestilah pernah. Cerita yg begitu menyayat hati tu. First time aku tgk cerita tu kat UM dulu..masa program persediaan nk ke Jepun ni la. Masa tgk tu..menangis tak ingat dunia. Haha..nasib baik sensei tutup lampu hall tu..takde la orang nmpk sangat kita menangis. Tapi..bunyi sok sek sok sek org nangis bole kedengaran la. Maknanya bukan aku jela yg tersentuh hatikan.

Tup,tup..along bgtau dia dan anak-anak sedaraku yg comel 2 org tu tgk cerita tu baru-baru ni. Si kakak berjaya tgk smpai habis, tapi Muaz tu tumpas dipertengahan jalan. Tidoq. Maka, tadi dia sambung la tgk cerita tu sambil kakak menjadi penterjemahan. Masa dia tgk mula-mula haritu umi yg terjemahkan utk dia.

Along ckp, time tgk dgn kakak tu..tiba-tiba kakak tanya dia..  "Umi rasa sedih tak? Kakak rasa nak nangis la " Hehe..comel sungguh anak sedara aku tu. Padahal baru je umur 5 tahun..eh tahun ni masuk 6 tahun la. Cakap macam orang dewasa. Pastu..kedua-dua mereka pun menangis la teresak-esak...hahaha..boleh bayangkan tak dua anak beranak nangis sambil peluk bantal busuk dpn tv..kihkihkih


Tapi, cerita Hachiko ni memang la menyayat hati terutama kepada sesiapa shj yg suke binatang termasuk la aku. Masa tgk, teringtla kt arwah kucing aku si Achin yg dah kembali ke rahmatullah masa aku kt Jepun. :c Sedih gile aku..sebab dia la kucing plg perfect aku pernah jumpa. Berak dlm bilik air, pagi-pagi kejut org, xpernah pun berak merata-rata. Suka duduk rumah, tak berfoya-foya, patu aku rasa dia mandul la sebab tak beranak-beranak. Ke..sebab dia tak suka kucing-kucing jantan tu? Hehe..tak pernah pulak aku nampak dia terkedek-kedek dgn mana-mana kucing jantan.

Ceritanya..pasal kesetiaan seekor anjing terhadap tuannya sampai saat tuan dia dah mati pun..dia setia je tunggu kt stesen keretapi tunggu tuan dia balik kerja. Sedih.....Sampai org ramai da kenal dah dia sebab kesetiaan dia tu. Tempat anjing tu tunggu tuan dia tu skg dah ada tugu Hachiko. Kat Jepun ni la..huhu..

Aku memang tersangat la suke kucing. Tapi malangnya kat sini tak boleh bela kucing sesuka hati mcm kt Msia. Dorang mementingkan faktor kebersihan dan sebagainya. Walaupun begitu, setiap kali nampak kucing aku mesti ckp kt en suami aku nk bela kucing. Dan aku akakn pastikan aku blk je Msia nnt aku trs nk bela kucing. Hehehe..semangat2.

Kepada sesiapa yg tak pernah tgk cerita ni..silalah tgk. Tapi aku rasa mesti ramai dah tgk kot. :)

:angel

0 comments:

Post a Comment